Translate

mandag den 20. januar 2014

Udplantnings planter i den nye have




 Alle mulige grøntsager, krydderurt, og jordbær jeg har fået af min far, fra hans drivhus..

Mange af krydderurterne var stiklinger. Nogle af dem døde, men ret mange overlevede og fik en chance i bedet. Nu må vi se til foråret..



 Der er:
Løvstikke
Mynte
Humle
Bladpersille
en masse andre krydderurter..
og 2 forskellige slags jordbær..

 Alle jordbær er plantet i bed "B" (se skitsen i bunden af opslaget for forklaring), og det er humlen også.. Jeg fik lavet ca. 6 humle stiklinger ud af den gren jeg fik, og tror 1 eller 2 overlevede.

krydderurter og alle de andre planter er plantet i "C" og "D"

Der er også lidt flere jordbær planter helt ude i spidsen af bed "D", fordi de ikke kunne være der alle sammen i bed "B"

jeg havde en masse planter stående fra altanen, og altankasserne i min gamle lejlighed, og dem fik jeg også plantet ud:
Pebermynte
Et par foskellige sorter jordbær
Kruspersille
Bladpersille fra frø af Tony Bülow
Oregano
Salvie
Månedsjordbær
Havejordbær
 Jeg havde også en blåbærplante men den var der ikke plads til, så jeg håber jeg kan plante den et sted i min udlejers have..

Der var også nogle tomatplanter og peberfrugt, men det ville ikke kunne klare vinteren så de kom på kompostbunken.

Jeg havde også fået nogle jordskokker fra Risskov bibliotek, men de var druknet i den spand de blev plantet i.. Jeg må bare få nogle nye til foråret..
 Jeg havde ikke planlagt at lave bed "D" men mit jordstykke er ikke ligefrem lige bredt hele vejen hen så jeg kunne se at der ville blive et stort areal til rådighed ved siden af bed 2 og det ville være en skam ikke at bruge det..

Det er bare lidt ærgeligt jeg ikke fik løsnet jorden i bed "D", men jeg håber krydderierne kommer til at vokse godt alligevel..
Jorden var ret stampet hvor de står, for jeg har stampet det ned under gravearbejdet til de andre højbede, men det skal nok løsne sig efterhånden.
 Jeg håber jeg kan fjerne de træplader som er muret inde nu, men de sidder ret godt fast, så det kan godt ske jeg bare bliver nød til at lade dem rådne væk af sig selv. Men så er det jo godt nok der ikke er noget imprægnering eller maling på dem.
Her er en skitse over haven, og hvilke bede der hedder hvad..

Ingen kommentarer:

Send en kommentar