Translate

mandag den 20. januar 2014

Træarbejde - minidrivhus til højbede

 Jeg havde et par hektiske uger midt i november, da min udlejer gav mig en deadline på at blive færdig med mine træprojekter, så jeg måtte få brugt så meget træ som muligt, for ikke at smide det ud..
 jeg fik lov at låne noget af hans værktøj, til det..
 Noget af det første jeg lavede var et minidrivhus som kunne puttes oven på højbedene, for at få f.eks. tidlige kartofler, eller til afgrøder som har brug for lidt varme om vinteren, som f.eks. salat og spinat osv.

På billedet kan i se mine mål.. den skulle gerne kunne passe til bredden på et højbed.
Menningen er at man ligger den på tværs af højbedene så man kan have ca. 1/3 af højbedet under plastik.
 Lægterne blev skåret i længde.

Jeg vil ikke komme nærmere ind på hvordan det er konstrueret, men jeg tror det er rimelig klart vist på tegningen. Det er en simpel konstruktion.
Så er den samlet..
 Der skal som sagt plastik henover den, så til det skal jeg bruge nogle lister som kan holde plastiken fast til lægterne..

Til at lave listerne måtte jeg være lidt kreativ.
Jeg lavede et "arbejds bord", som var hævet lidt fra jorden. På "arbejdsbordet" var der monteret en lægte som rundsaven kunne køre henaf, og et bræde som kunne holde rundsaven et par centimeter oppe over selve bordpladen.
 Som i kan se resulterede det i at der var et lille hulrum hvor der kunne ligge et bræde, og det bræde vil, hvis man skubber det helt ind til venstre blive skåret præcist i den bredde jeg skulle bruge..
 Klingen kører langs bordpladen, og saven kører altid ligeud, da den følger lægten til venstre.
 Så spænder man et bræde på..
 Skærer først i den ene ende.. flytter skruetvingerne, og skærer i den anden ende..

Alle listerne blev lagt til side..
 Efter 3 uger ca. var jeg færdig med alle mine træ-projekter og jeg fik malet minidrivhuset..
Det fik et par gange med penslen så det havde et godt tykt lag.. Og kom både under og ind i alle hjørner, så det skal nok holde mange år..
   






Alt maling, træ og skruer har intet kostet da det hele er genbrug, og malingen og penslen fik jeg foræret af en..

Så blev alle listerne malet.. Som i kan se er det ikke blevet malet med så tykt et lag..









Jeg har malet det grundigt, men jeg har bare sparet på malingen, da jeg også skulle bruge noget til nogle andre ting.
Desuden kan man altid lave nogle nye lister. Det vigtigste er at selve drivhuset fik en god omgang maling.
Se i næste indlæg når plastikken bliver monteret.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar