Translate

onsdag den 3. juli 2013

Frø fra købte frugter og grøntsager

 Jeg har samlet nogle frø fra forskellige frugter og grøntsager som jeg har købt i butikkerne, og jeg vil prøve om jeg kan få nogle af dem til at spire.

Disse frø har jeg samlet og sået:
Appelsin
Peberfrugt den almindelige runde
Peberfrugt den trekantede spidse
Annanas på dåse
Citron
Pære
Agurk
Tomat
Squash
 Jordbær (importeret fra tyskland)
Vandmelon

 jeg har fyldt nogle engangskopper med pottemuld op til halvdelen og den øverste halvdel er "så- og priklemuld".

Så vander jeg jorden med lunt vand, og lader evt. kopperne stå og få stuetemperatur inden såning hvis posen med jord har stået udendørs.

Der prikkes et hul i jorden med en finger, og frøet/frøene puttes ned i den dybde de nu skal ha. Man plejer at sige at man skal gange diameteren på frøet med 2 og så har man den dybde de skal ned i.
 Ved aflange frø som f.eks. peberfrugter er det nok længden man skal gange med 2 istedet for diameteren.
 Her har jeg lagt ca. 5 stk. tyske jordbær frø ned i en lynlåspose med sphagnum så de kan blive stratificeret.
Se mere her om stratificering.

Jeg ved dog ikke om den her slags jordbær skal stratificeres så jeg har også sået nogle i kopper ligsom de andre frø.

Her er de såede frø.
Som i kan se er der kun 10 og dem har jeg sået d. 25-06 og et par dage senere såede jeg også appelsin men den nåede ikke lige at komme med på billederne.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar