Translate

mandag den 3. juni 2013

Klargøring af køkkenhave - dybdegravede højbed

Mens jeg var på ferie i Italien brugte jeg tiden på at læse lidt i min bog, og jeg begyndte også at søge på nettet efter en have som jeg kunne benytte som køkkenhave.
Jeg fandt noget på opslags tavlen på deljorden.dk hvor en ældre dame havde brug for lidt havehjælp, og derimod kunne give lidt af haven til brug af køkkenhave.
Her er et billede af haven. jeg har fået et godt stykke jord nede bagerst fra den hvide stol i kan se og helt ned til hækken. Som i kan se er jeg allerede begyndt at grave græsplænen op så der kan blive køkkenhave.


udover denne have fandt jeg også et andet opslag på deljorden.dk om en kampagne som Riskov Bibliotek har som kaldes "DYRK! dit bibliotek" hvor de giver deres have væk til alle mellem 14 og 24 der gerne vil dyrke lidt grøntsager til dem selv, men det her jeg ikke rigtig fået gjort mere ved, nu skal jeg først lige ha ordnet haven her.

Her er jeg igang med at grave græsplænen op og lave et såkaldt "dybdegravet højbed" som jeg har læst om i bogen "Den nye komplette håndbog i selvforsyning" af John Seymour.

Jeg kan lige forklare det for dem som ikke ved hvad det er eller hvordan man laver det. Jeg har gjort det lidt anderledes end i bogen men dog næsten det samme.


Nu har jeg ikke lige et billede fra før jeg begyndte men der var det hele en stor græsplæne uden huller i.
Så først skar jeg en linje i græsset med spaden, der hvor den blå linje er for at bestemme bredden på bedet.
Derefter skar jeg de røde linjer i siderne for at bestemme længden på bedet.
De grønne linjer viser hver række som jeg har lavet en efter en og dem har jeg lavet ca. 30 cm bredde hver. Det er ikke så vigtigt om de er 30 cm, det vigtige er bare at de alle er lige bredde så derfor kan man snildt måle afstanden med en målepind med en bestemt længde så man er sikker på det bliver samme bredde hver gang og at græstørvene passer ned i hullerne i forrige række. Det kan være svært at forstå men nu skal jeg nok forklare hvordan det virker.

Noget som er godt til en udpint jord, som den under en græsplæne, er noget hestemøg, så det har jeg være ude at hente gratis ved en eller anden hestegård. Søg på dba, gul&gratis osv. og du vil finde massere af mennesker som gladeligt giver deres hestemøg væk gratis.
Jeg har hverken trailer eller bil men jeg var så heldig at ham jeg skulle hente hestemøget ved også ville låne mig hans trailer hvis jeg kom tilbage med den bagefter. Bilen lånte jeg af mine forældre da de alligevel kom forbi.
Så inden du går igang er det en god ide at anskaffe dig en lille bunke hestemøg.


Den første række man skærer op er rækken mellem den blå linje som i så på forrige billeder som var start stregen, og så måler man ca. 30 cm ud og skærer en ny streg i græsset (den grønne) parallelt med den blå.
Når man har gjort det skærer man sin række op i små firkanter på ca. 30 X 30 cm og skærer græsset af og lægger op på et stykke plastik på den almindelige græsplæne på den side hvor der ikke skal være bed. Udover græstørvene graver man også noget jord med op og lægger det side om side med græstørvene.
Nu har man en rende ned i sin græsplæne hvor græs og jord er taget op fra og den er ca. 30 cm bred og x antal meter lang og den skal være mindst 22 cm. dyb.


Så måler man op til næste rende.
Her har jeg 2 pinde med en lang snor imellem.
Den ene pind bruges til at måle afstanden som vist på billedet så rækkerne alle bliver samme bredde nemlig 30 cm.
Jeg måler afstanden og stikker den ene pind i jorden.
 Så tager jeg målepinden og går ned i den anden ende og gør snoren stram, og måler fra kanten af forrige rende til den nye rende.
Så stikker jeg pinden i jorden.















Nu har jeg en snor at lave et snit efter.
Renden bliver nu præcis 30 cm bred hele vejen hen.



















Så går jeg ned i den anden ende og starter.
jeg skærer et snit i græsset hele vejen ned langs snoren.













 Når jeg har skåret hele vejen ned langs snoren fjerner jeg snoren så den ikke står i vejen.
Så begynder jeg at skære på tværs så jeg får små kvadrater på cirka 30 X 30 cm.
For at skære hurtigt kan man blive stående nede i renden og bare hukke sig igennem græsset fra siden, istedet for at stå oppe på græsset og måle præcist og hoppe på spaden osv.
Det kræver lidt øvelse at skære fra siden som på billedet her, for man kan selvfølgelig ikke hukke sig igennem med ét huk så man må hukke flere gange og ramme samme sted hver gang så man får et pænt lige snit.
Det behøver ikke være pænt, men det sparer noget besvær hvis firkanterne bare passer ned i hullet første gang, og de skal helst helt ned i bunden med alt græsset for at det kan rodne ordenligt uden at forstyrre planterne i bedet.
 Når man har skåret en linje på tværs har man faktisk en firkant for der er jo skåret på alle de andre sider fra de forrige steps.
For at få firkanten op fra grasset skal den selvfølgelig skærres fri i bunden og det kan gøre på den hurtige måde som på billedet her hvor jeg hukker ind i siden ca. 5-10 cm fra jordoverfladen.
 Så er det op på græsset og stå i vrikke spaden ned i den linje du skar før.
 vrik spaden ned i den skårede linje på alle sider og pres spaden ind unden græsset i en så vandret vinkel som muligt.
Når dette er gjort hele vejen rundt kan græsfirkanten løftes op.
 Nu kan man tage firkanten med hænderne.
 og smide den med hovedet ned i bunden af den forrige rende.
 Du vil sikkert opleve at det kan være svært at få græsfirkanten til at passe ned i renden og du må derfor vrikke den ned med spaden i sidderne, og måske enda hukke eller hamre den ned med spaden i siderne.
 Hop lidt på græsfirkanten hvis nødvendigt for at den kommer til at ligge så langt nede i renden som muligt. Der må helst ikke stikke for meget græs op i det øvre lag jord hvor planterne skal sås uden at forstyrres.
 Det var den første firkant i rækken.
Nu bliver resten af rækken nem.
Du kan gøre alt arbejdet nede i selve renden.
Du hukker en linje på tværs som før.

 Du hukker ind i siden for at løsne bunden af græsfirkanten.

 Og nu kan du også hukke ind i siden på den anden side til højre for, da der er plads pga. det fjernede græs fra før.

 Hvis du hukker ind fra de to sidder burde det være nok, hvis der er kraft nok på. Så slipper du for at gå op fra renden hver gang, men du kan gøre alt arbejdet nede i renden.
Du kan prøve at løfte græsset op og se om det er hukket fri i bunden.
 Tag græsfirkanten som før og smid ned i renden med hovedet først.
Nu er alle græsfirkanterne er smidt ned i renden.
Så smider man noget hestemøg ovenpå de græsfirkanter som lige er blevet lagt.

I bogen står der at der skal 5-8 cm møg ned under hvert græstørv men så meget møg har jeg slet ikke så jeg nøjes med at drysse et par skovle udover hver rende.
Grunden til jeg ikke smider møget under græsfirkanterne er fordi der er så lidt møg at planterne ikke vil få gavn af det hvis der ligger helt dernede, så hvis man ikke har ret meget hestemøg så bare smid det ovenpå græsfirkanterne, men pas på at hestemøget ikke kommer op i de øvre jordlag hvor de nysåede planters spæde rødder vil være for så bliver de svitset.
Det er jo ikke helt efter bogen, men det er forsøget værd, og når det er så lidt hestemøg tror jeg godt planterne kan klare det for når de er blevet så store at rødderne når ned i den dybde så er hestemøget sikkert rådnet væk og blevet blandet i jorden af regnorme.
En god ide når man er færdig med hele bedet er at mixe jorden godt i grundigt med en spade eller en fræser hvis man har sådan en. Så bliver jorden mindre klumpet, mindre kompakt, mere luftig, og nemmere for rødderne at gro i.
Men pas på med hestemøgen, jorden kan hurtigt blive for stærkt gødet hvis der er meget, og jeg smider det kun ovenpå græsfirkanterne fordi der er så lidt.
Hvis man mixer jorden (der kan evt. tilsættes lidt sand eller andet jordforbedring under mixing), skal man nok lige have et par trillebørfulde så-jord klar til at smide ovenpå bagefter, da man helst ikke skal så i noget jord som er blandet med stærk hestegødning.
Det behøver ikke være såjord men kan også være noget jord man har sat til side så man har et øvre lag på et par cm. uden gødning i.
Hvis man har hestegødningen under græsfirkanterne er det selvfølgelig ikke et problem med overgødet jord, men man skal selvfølgelig altid huske ikke at røre ved græsfirkanterne når man mixer uanset om der er gødning under eller over eller der ingen gødning er. Græsset skal forblive nede i bunden.
Noget som næsten er et must ifølge bogen er at der bliver blandet lidt kompost i den øvre del af jorden hvor der skal sås, men hvis man ikke har noget er det sikkert også nok hvis der er lidt hestemøg i toppen, det er bare bedre med møget i bunden og kompost i toppen da kompost ikke vil svitse rødderne.
 Så skal renden med græsfirkanter og møg dækkes med jord så det kommer op i den almindelige jordhøjde (det kan godt blive lidt højere end før hvis jorden var meget kompakt før man begyndte at grave i den.)

Når den gamle rende dækkes til med jord, bliver den nye rende jo automatisk lavet i det man tager jorden derfra.


Når man har fået gravet den nye rende hele vejen hen og smidt jorden over i forrige rende kan man lige skrabe kanterne så de bliver enten helt lodrette eller gerne mere end det så man nemmere kan få græsfirkanterne til at passe ned i hullet bagefter.
 Det jord som er blevet skrabet af i siden smides over i forrige rende ligsom alt det andet jord.
Man kan evt. rive renden hurtigt for at gøre den plan over det hele og give renden den samme dybde fra start til slut.


















Når renden er klargjort måler man op til næste rende og gør det hele en gang til.
Når man har målt op skærer man græsset i firkanter ligsom før og smider dem ned i den rende man lige har klargjort.
Sådan bliver man bare ved indtil man syntes bedet er blevet langt nok.

Når man syntes bedet er blevet langt nok tager man de græs-firkanter og det jord man havde fra første række på plastikken og smider ned i sidste række for at lukke hullet, og så er bedet færdigt.


Det er det jeg er igang med lige pt.
Det kræver tålmodighed og udholdenhed, og det er hårdt for ryggen, så tag lidt af gangen og start tidligt.
Nogle dage tager jeg kun 2 rækker, og andre 4 rækker, men jeg skal nok blive færdig selvom det jo er ved at være på tide at få et sået og plantet osv.

følg med på bloggen.. jeg skal nok smide et par billeder op når bedet er færdigt og selvfølgelig når de første planter kommer i jorden osv.

- Se 2. del af dybdegravede højbed her -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar